Statsministern säger själv i en intervju med DN att vindkraften kan ”komma efter” ny kärnkraft. Men ny el kan inte vänta på den kärnkraft som enligt regeringens egen utredare inte kommer stå färdig förrän 2035–2040, skriver debattörerna.
Statsministern säger själv i en intervju med DN att vindkraften kan ”komma efter” ny kärnkraft. Men ny el kan inte vänta på den kärnkraft som enligt regeringens egen utredare inte kommer stå färdig förrän 2035–2040, skriver debattörerna. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Sverige behöver akut en ny plan för klimatomställningen

Införandet av en krisplan behövs för att rädda omställningen. Som en följd av Tidöregeringens politik viker den svenska hemmamarknaden för laddbara bilar och batterier, samtidigt som regeringens oförmåga att få fram ny grön vindkraftsel hotar den gröna industrialiseringen, skriver Muharrem Demirok, partiledare (C), Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson (C) och Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Vår svenska industri har valt att tro på och gå in, fullt ut, i klimatomställningen. Hundratals miljarder kronor av privat kapital investeras i en ny, grön industrialisering som kan spela en nyckelroll i den globala omställningen och förnya den svenska industrins ledarskap.

Men detta förutsätter att politiken i Sverige gör sitt, att viljan finns att ställa om.

Regeringen har dramatiskt försvagat den svenska hemmamarknaden för elektriska fordon. Miljöbilsbonusen, som skulle ge människor chansen att byta till miljöbil, har ersatts med en minimal skrotningspremie så dålig att den bara använts av 28 personer. I stället har man satsat tiotals miljarder på att göra det fossila så billigt som möjligt. Bara i den senaste budgeten läggs fyra gånger mer på fossilt än förnybart. Det är nu högre skatt på grön el, 44 öre per kWh, än på fossil diesel, 40 öre per kWh.

ANNONS

Ökad försäljning av fossilbilar

Resultatet har inte låtit vänta på sig. Elbilsförsäljningen som ökade kraftigt för två år sedan har vänt ner och försäljningen av nya fossilbilar ökar.

I Europa saknas samtidigt Sveriges ledarskap. Elbilsförsäljningen i Europa, den största marknaden för batterier, viker nu samtidigt som elbilsförsäljningen fortsätter öka i USA och Kina. Vi ser hur Northvolt drabbas av detta. Samtidigt skrotar Volvo Cars målet om att bara producera laddbara bilar från 2030 och Volvo Lastvagnar senarelägger sin batterifabrik.

Muharrem Demirok, partiledare för Centerpartiet
Muharrem Demirok, partiledare för Centerpartiet

Simultant råder en kris för den gröna elförsörjningen. Tidöpartierna valde att fördröja förslag om att ersätta närboende och kommuner för att bygga vindkraft till land. Dessutom har de stoppat finansieringen av anslutningskablarna för vindkraftsel till havs. Faktum är att ingen av de elva ansökningarna om vindkraftsparker första halvåret 2024, med el motsvarande två kärnkraftverk kommande år, har fått tillstånd. Nu väntar högre elpriser och tusentals jobb hotas enligt Sydsvenska handelskammaren.

En krisplan för elektrifieringen skulle enligt våra beräkningar uppgå till åtta miljarder kronor. Det är en bråkdel av vad regeringen redan lagt på billigare bensin och diesel.

Statsministern säger själv i en intervju med DN att vindkraften kan ”komma efter” ny kärnkraft. Men ny el kan inte vänta på den kärnkraft som enligt regeringens egen utredare inte kommer stå färdig förrän 2035–2040.

Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson (C)
Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson (C) Bild: Fredrik Wennerlund

Framtagen krisplan

Centerpartiet föreslår därför i vår skuggbudget en krisplan för att rädda elektrifieringen.

  • Vi vill fördubbla elbilsförsäljningen i Sverige med minst 100 000 bilar per år. Det är fullt realistiskt eftersom utvecklingen var på väg dit, innan den bröts av Tidöregeringen. Men det kräver att vi på allvar ger alla rätt och möjlighet att byta till en miljöbil. Därför föreslår vi en ny, tillräckligt kraftfull, bonus som gör att det lönar sig och blir möjligt för människor att byta till en klimatvänlig bil. Vi föreslår 50 000–100 000 kronor per bil, för nya eller begagnade, leasade eller nyköpta, elbilar och elhybrider.
  • På samma sätt vill vi förstärka det gröna avdraget som bland annat går till laddboxar och solceller. Vi vill inte som regeringen införa den nya solskatten för villaägare på 680 miljoner kronor.
  • Vi behöver också stoppa uppindexeringen av elskatten med en knapp miljard, som nu gör grön el dyrare än fossil diesel.
  • Regeringen måste också släppa förbudet i Tidöavtalet mot att Svenska kraftnät bekostar anslutning till vindkraft till havs, det som till exempel stoppat Vattenfalls jättesatsning Kriegers Flak.
  • Regeringen måste snabbt fatta beslut om ersättning till de som bor nära vindkraftverk och permanent ge fastighetsskatten på vindkraftsel till kommunerna – inte skicka en del av den som bidrag som regeringen föreslår.

En krisplan för elektrifieringen skulle enligt våra beräkningar uppgå till åtta miljarder kronor. Det är en bråkdel av vad regeringen redan lagt på billigare bensin och diesel. I jämförelse är det alltså en väl motiverad investering för att klara tillgången på grön el, för att rädda hemmarknaden för elfordon och batterier och göra det lönsamt för hundratusentals fler svenskar att kunna vara en del av klimatomställningen.

ANNONS
Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C).
Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C). Bild: Fredrik Wennerlund

Sverige var känt för att ekonomin mer än fördubblades samtidigt som klimatutsläppen halverades. Nu rusar utsläppen samtidigt som ekonomin stagnerat och den gröna industrialiseringen hotas. Det behövs en krisplan för att lyfta elektrifieringen igen.

Muharrem Demirok, partiledare (C)

Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson (C)

Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C)

ANNONS