Skolan måste lägga den nödvändiga grunden för ett kunskapssamhälle där förmågan att hantera texter, symboler och förstå komplexa samband blir viktiga egenskaper, skriver Axel Darvik (L).
Skolan måste lägga den nödvändiga grunden för ett kunskapssamhälle där förmågan att hantera texter, symboler och förstå komplexa samband blir viktiga egenskaper, skriver Axel Darvik (L). Bild: Janerik Henriksson / TT

Skolans utmaningar behöver mer än 100 dagar för att lösas

2019 rankades Göteborg som en av landets sämsta kommuner på skolfronten. På drygt två år har vi tagit flera kliv framåt och min tydliga ambition och övertygelse är att denna utveckling ska fortsätta. Oavsett vad Karin Pleijel tycker om mina första 100 dagar, skriver Axel Darvik (L), ordförande för grundskolenämnden.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Replik

10/4 100 bortkastade dagar med Axel Darvik

Det är glädjande att Karin Pleijel (MP) tilltror mig förmågan att på 100 dagar åstadkomma mirakel med grundskolan i Göteborg. Det kommer dock att ta lite längre tid även om arbetet är påbörjat. När Lärarförbundet publicerade sin kommunranking 2019 (baserad på siffror från 2018) hamnade Göteborg på plats 256, alltså bland de sämsta i landet. Detta misslyckande får ses som ett resultat av ett långt socialdemokratiskt maktinnehav ivrigt uppbackat av Miljöpartiet och Karin Pleijel. På drygt två år har vi tagit flera kliv framåt och min tydliga ambition och övertygelse är att denna utveckling ska fortsätta.

ANNONS

LÄS MER:Inkluderingen i skolan har gått för långt

När Liberalerna tar ansvar för skolan i Göteborg är kunskapsuppdraget i centrum. Det finns en tendens att låta skolan försöka lösa alla samhällsproblem men i en sådan ambition kommer det som är själva huvuduppgiften lätt att prioriteras bort. En sådan missriktad skolpolitik är en stor del av förklaringen till att fler än 3 av 10 elever i årskurs 9 år 2019 inte nådde målen i alla ämnen. Så kan vi inte ha det längre.

Behövs mer än ekonomiska resurser

Vi kommer nu att se till att alla elever möts av en kunskapsskola med höga förväntningar och stimulerande utmaningar. Ett rejält tillskott på cirka 300 miljoner utöver den vanliga uppräkningen har redan gjorts men det behövs mycket mer än bara ekonomiska resurser. Vi vill att grundskolan ska vara den plats där varje barn får möjlighet att nå sin fulla potential och då behövs det legitimerade lärare som ges förutsättningar att vara just lärare. Arbetsuppgifter som inte handlar om att förbereda, genomföra och efterarbeta lektioner kan ofta läggas på andra yrkesgrupper än lärare. Detta bör göras i större utsträckning än i dag.

LÄS MER:Omplacera våldsamma och hotfulla elever

Vi måste också ha skolledare som ständigt visar att det är lärandet som står i centrum för verksamheten och politiker som förmår prioritera bland alla de uppdrag som är möjliga att lägga på skolan.

ANNONS

Vi har fortfarande för många skolor där ordning och studiero inte är självklarheter. Detta ser vi särskilt i våra utsatta områden där skolans kompensatoriska uppdrag inte alltid uppfylls.

Skolan skall vara en plats där personal bemöter elever på ett respektfullt sätt men detta måste även gälla åt andra hållet. Vi har fortfarande för många skolor där ordning och studiero inte är självklarheter. Detta ser vi särskilt i våra utsatta områden där skolans kompensatoriska uppdrag inte alltid uppfylls. Där behövs också etableras en pluggkultur där det inte är fel att uppmärksamma ambitiösa elever.

Skolan måste lägga den nödvändiga grunden för ett kunskapssamhälle där förmågan att hantera texter, symboler och förstå komplexa samband blir viktiga egenskaper. Liberalerna är garanten för en sådan start i livet.

Axel Darvik (L), ordförande för grundskolenämnden

ANNONS