Vi ser stora möjligheter att utjämna skillnader och ge en jämlik, tillgänglig, högkvalitativ vård med digitala hjälpmedel till dessa barn. För många unga är digitala kontakter det normala. De känner sig tryggare och har lättare att ta till sig behandlingen i hemmiljö samtidigt som stigmat att möta sin behandlare via datorn eller telefonen är mindre än i behandlingsrummet, skriver debattörerna.
Vi ser stora möjligheter att utjämna skillnader och ge en jämlik, tillgänglig, högkvalitativ vård med digitala hjälpmedel till dessa barn. För många unga är digitala kontakter det normala. De känner sig tryggare och har lättare att ta till sig behandlingen i hemmiljö samtidigt som stigmat att möta sin behandlare via datorn eller telefonen är mindre än i behandlingsrummet, skriver debattörerna. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Satsa på digitala besök som kan fås i hela landet för att korta bup-köerna

Regeringen och socialminister Jakob Forssmed (KD) vill satsa på två insatsgrupper som ska åka runt i landet och korta väntetiderna till barn- och ungdomspsykiatrin, bup. Vi som är verksamma som läkare och psykolog anser att det allvarliga läget inom bup kräver betydligt kraftfullare åtgärder, skriver Malin Sehlberg, Jenny Hulterström och Anna Ekstedt.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

I fjol väntade 50 823 barn längre tid än vårdgarantins 30 dagar på sitt första besök inom bup. Många av dem väntade mycket längre än 30 dagar. Efter det första besöket placeras den behövande i kön till utredning. Där väntade 65 000 barn längre än 30 dagar. Om barnet behöver behandling, är det dags för kö nummer tre. I denna väntade 29 000 barn längre än 90 dagar. Tiden i kö blir ofta till år.

De regionala skillnaderna är stora. För att korta köerna till bup har socialministern nu gett Socialstyrelsen i uppdrag att tillsätta två insatsgrupper som ska stödja de regioner där köerna är längst. Dessa ska framförallt hjälpa regionerna att öka antalet patientbesök som varje heltidsanställd inom bup genomför. I dag beräknas denna siffra till i genomsnitt 1,3. Varje heltidsanställd inom bup träffar alltså i genomsnitt bara lite mer än en patient per dag!

ANNONS

Har man så omfattande besvär att det är motiverat att behandlas inom specialistvården så ska man få tillgång till vården på ett nationellt plan

Vi ser det som helt rätt prioritering att öka antalet patientbesök. Men det kommer inte att lyckas med den svenska “Vi åker runt i landet, fikar och försöker sprida goda exempel-metoden”. Det är den som givit upphov till de förskräckliga köerna och de regionala orättvisorna. Vi har lång erfarenhet av bup både i offentlig och privat regi och ser att det krävs två stora förändringar för att få ner köerna.

Tillåt de unga att söka bup i hela landet. Har man så omfattande besvär att det är motiverat att behandlas inom specialistvården så ska man få tillgång till vården på ett nationellt plan. I dag har ett antal regioner komplicerade remissregler som hindrar dem som bor i regioner med långa köer att söka sig till vårdgivare som har kortare köer. Det finns i dag vårdgivare som erbjuder digital bup över regiongränser, men genom remissreglerna förvägras många unga möjligheten till vård och förvisas i stället till en kö.

Mindre stigma

Vi ser stora möjligheter att utjämna skillnader och ge en jämlik, tillgänglig, högkvalitativ vård med digitala hjälpmedel till dessa barn. För många unga är digitala kontakter det normala. De känner sig tryggare och har lättare att ta till sig behandlingen i hemmiljö samtidigt som stigmat att möta sin behandlare via datorn eller telefonen är mindre än i behandlingsrummet.

ANNONS

Risken att stöta på en bekant i ett väntrum försvinner också. Antalet besök eller behandlingstillfällen som ställs in för att den unga personen inte kommer till mötet är enligt våra erfarenheter väsentligt lägre vid digital bup jämfört med traditionell behandling.

Ge medarbetarna moderna arbetsverktyg och rensa i möteskalendern för att ge plats för patientmöten. Primärvården har genomgått en digital revolution. Denna har främst drivits av patienterna, som tidigare såg med skepsis på digital sjukvård. Under pandemin skedde dock något. Patienterna blev bekväma med att få den del av sin vård som inte kräver fysisk kontakt digitalt och detta gäller även på bup-mottagningar.

Behandla fler

Men mer går att göra – den digitala revolutionen måste fortsätta även när det gäller hur vi arbetar inom bup. Från 2022 till i dag har tiden som Kry:s medarbetare i den digitala primärvården lägger på administration minskat med 30 procent. Bakom detta finns bland annat effektivare journalföring, automatisering och bättre lagda scheman. Dessa förändringar genomförs nu också inom bup och effekterna är tydliga.

Under våren gjorde vi en satsning på digital bup genom att anställa tio psykologer, läkare, sjuksköterskor och arbetsterapeut. Resultatet visar att vi kan behandla väsentligt fler patienter än med traditionell behandling och antalet patienter som vi träffar per dag är nu fem, att jämföra med genomsnittet för landet på 1,3.

ANNONS

Vi som vårdgivare är beredda att göra vårt jobb, att utveckla och förbättra behandlingar och arbetssätt. Att vi nu kan hjälpa fem patienter per dag är bara början. Vi är inte nöjda förrän vartenda barn som mår psykiskt dåligt får hjälp i tid. Men för att nå dit krävs att staten vågar ta bort regionernas möjligheter att blockera patienter som vill och kan söka vård hos andra vårdgivare. Där krävs skarpare förslag från regeringen.

Malin Sehlberg, överläkare barn- och ungdomspsykiatri, medicinskt ledningsansvarig för bup vid Kry Psykiatripartners Dalarna

Jenny Hulterström, leg psykolog, specialistpsykolog vid Kry Psykiatripartners Östergötland

Anna Ekstedt, specialistläkare inom barn- och ungdomspsykiatri vid Kry Psykiatripartners i Östergötland, medicinskt ledningsansvarig för Kry:s digitala bup-mottagning

ANNONS