Bild: Terje Pedersen

Nationell lagstiftning behövs för att reglera elsparkcykelmarknaden

Delade elsparkcyklar bidrar med ett transportnätverk som ökar möjligheten till bilfritt resande i Göteborg. Men tjänsten skapar också utmaningar kring bland annat parkering som behöver hanteras. Det krävs nationell lagstiftning som underlättar för kommunerna att upphandla ansvarsfulla operatörer som bidrar till samhällsnytta, skriver Christina Moe Gjerde och Tina Ghasemi Liljekvist på Voi.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Göteborgs Stad skriver i sitt miljö- och klimatprogram för 2021-2030 att staden utvecklar mer effektiv mobilitet genom prioritering av gång, cykel och kollektivtrafik. Det är en positiv utveckling - Bussar, spårvagnar och tåg bildar i kombination med gång, cyklar och tjänster för delad mikromobilitet ett integrerat transportnätverk som underlättar transportomställningen för att nå klimatmålen.

I ett Göteborg där kollektivtrafik och delade fordon finns runt hörnet kan fler människor upptäcka att de inte behöver äga en bil. Klimatpåverkan från en körd kilometer med våra elsparkcyklar ligger också under det genomsnittliga utsläppet från en bussresa i exempelvis Stockholm.

Möta efterfrågan

Marknaden för elsparkcyklar växer kraftigt. I Göteborg ökade antalet resor med 164 procent under 2021 jämfört med 2020 för operatörerna Voi, Tier och Bolt som redovisar data öppet. 38 procent använder elsparkcykel för att pendla till och från jobb och skola enligt vår användarenkät.

ANNONS

Det krävs en infrastruktur och ett regelverk som möter denna efterfrågan. Svenska städer behöver få ordentliga förutsättningar att upphandla och ställa krav på operatörers lösningar och teknologi. Vår analys är att det är en fråga som behöver hanteras på nationell nivå. Voi har länge efterfrågat nationell lagstiftning och regeringen tog ett första steg mot det i januari i år. Men det förslaget missar möjligheten att på allvar förverkliga potentialen med delad mikromobilitet och få ordning på elsparkcyklarna. Det krävs fler åtgärder.

Utmaningar inom parkering och säkerhet måste fortsatt hanteras. Vi har infört bildkrav vid avslutad resa för att förebygga felparkering och jobbar aktivt med omparkering och förflyttning av felparkerade elsparkcyklar. Vi ska även introducera en lösning som förenklar anmälan av felparkerade elsparkcyklar. Vi arbetar med att förhindra fyllekörning på kvällar och nätter genom ett reaktionstest och vi har sedan tidigare också sänkt hastigheten på helgnätter. Men vi ser att det finns ett värde i att erbjuda vår tjänst även nattetid. Nattarbetare som till exempel vårdpersonal och kvinnor har meddelat oss att elsparkcyklar känns som ett säkert sätt att transportera sig via just på natten.

Hantera utmaningar

I Göteborg kommer det nu i februari att ske en omröstning om elsparkcykelmarknaden i staden. Det är viktigt att ta genomtänkta beslut kring reglering som skapar förutsättningar för en hållbar utveckling, där operatörerna tillsammans med städerna kan hantera utmaningar och också underlätta användandet för alla invånare.

ANNONS

Konkurrens är bra för att driva innovation. Men med en fri etableringsrätt där det totala antalet elsparkcyklar begränsas och fördelas jämt mellan operatörerna riskerar konkurrensen att främst styra mot ett priskrig om kunder i stadskärnan. Denna typ av lösning ökar incitamenten för respektive uthyrare att placera sin fordonsflotta centralt där användningsgraden är högst, vilket Vianova lyfter fram i sin senaste rapport. Därmed löses inte heller problem med parkering centralt i staden och tillgången till elsparkcyklar längre ut från stadskärnan minskar. Innovation riskerar att hämmas samtidigt som operatörernas möjligheter att investera i långsiktiga lösningar minskar.

Genom en upphandling eller licensförfarande kan offentlig sektor i Sverige ställa krav på att elsparkcykelföretagen ska bidra med största möjliga samhällsnytta

Vi såg ett exempel på en sådan situation i Oslo under 2021 där ett stort antal operatörer delade lika på marknaden utifrån ett maxantal elsparkcyklar. Oslo har backat från denna lösning och meddelat att man avser genomföra en upphandling med tre operatörer under våren. Det är ett steg i rätt riktning och vi applåderar stadsfullmäktiges förslag.

Genom en upphandling eller licensförfarande kan offentlig sektor i Sverige ställa krav på att elsparkcykelföretagen ska bidra med största möjliga samhällsnytta. Det kan exempelvis handla om säkerhets- och miljökrav på fordon, geografisk utbredning för att skapa en inkluderande tjänst, hur effektivt fordonen används och hur integrering med kollektivtrafiken kan ske.

ANNONS

Bäst lösningar

Elsparkcyklarna är här för att stanna och i kombination med kollektivtrafiken en naturlig del av transportomställningen i städer. För att kunna hantera de utmaningar och möjligheter som delad mikromobilitet innebär behövs en nationell lagstiftning i Sverige som ger förutsättningar för kommuner att genomföra upphandling av de operatörer som erbjuder bäst lösningar och teknologi.

Christina Moe Gjerde, Nordenchef på Voi

Tina Ghasemi Liljekvist, policychef på Voi

ANNONS