Replik
11/5 Sluta utreda och börja bygga järnvägen till Borås
I söndags hade vi en bortamatch i fotboll mot IF Mölndal på Enebacksplan. Tåg som passerar resulterar ofta i att killarna stannar upp och tittar på tåget i stället för att slå passningen rätt. I skuggan av kust till kust-banans banvall löpte både uppvärmning och match på utan tågavbrott under två hela timmar.
Under samma två timmar gick det tolv turer enkel väg med buss från Mölnlycke Station med destination Göteborg. Under de två timmarna avgick sex bussar från Borås Central och 17 bussar från Landvetter, varav sju från flyget, med samma mål.
Kust till kust-banan är i dag underutnyttjad och det finns gott om ledig kapacitet som kan användas för bra pendlingsmöjligheter till alla stationsorter längs vägen. Vi ser även goda möjligheter att återuppväcka gamla klassiska stationer som Mölndals övre och Landvetter Backa. Det görs lämpligen i samband med att vi fortsätter rusta upp den fina gamla banan och bygger ut lämpliga sträckor till dubbelspår där det inte stör kringboende.
Med lite normala Västlänks-fördyringar och tidsförskjutningar, blir det ens klart till halvsekelskiftet och vem ska plocka upp notan?
Vi ser gärna att Handelskammaren uppdaterar sina fakta. Det senaste budet för kostnaden för Göteborg –Borås är enligt ”Inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026-2037” från Trafikverket drygt 52 miljarder kronor, varav nästan 30 miljarder ligger bortom 2037. Med lite normala Västlänks-fördyringar och tidsförskjutningar, blir det ens klart till halvsekelskiftet och vem ska plocka upp notan? 10-åringarna som hade bortamatch vid banvallen på Enebacksplan i Mölndal?
Redan i dag kör SJ direkttåg på sträckan på 54 minuter. Man kan ha en differentierad tidtabell även på enkelspåriga järnvägar som Göteborg – Borås. Alltså att vissa tåg stannar fler gånger och andra färre. Med lite smart planering och mindre åtgärder kan vi få ner dagens restid för direkttåg till 45 minuter – och enligt vissa bedömare –ännu kortare tid.
Bottenlös budget
Jag har full förståelse för att era medlemsföretag inom byggbranschen gärna vill få till ytterligare ett evighetsprojekt med bottenlös budget, men det ligger inte i skattebetalares intresse att fortsätta gräva tunnlar i leran.
Så låt oss lägga ett par miljarder på att bygga ut befintlig bana och genom smart planering komma igång med snabba direkttåg redan imorgon. Triangelspårslösning från befintlig bana till Landvetter flygplats, som järnvägsfrämjandet förespråkar, löser problemet med direkttåg från flyget och bör utredas som separat projekt.
Är ni fortfarande inte övertygade? Jag bjuder gärna på en resa så vi kan se det tillsammans och lyssna på kloka lokförare och trafikplanerare om hur det kan gå till att korta restiden och öka turtätheten. Det är bara mindre åtgärder som krävs, titta gärna på ”Åka tåg: Göteborg-Borås från hytten i loket” på youtube som inspiration.
Peter Arvidsson (SD), oppositionsledare Härryda