Klimatomställningen är en helt avgörande möjlighet för industrin, och därmed mycket viktig för det svenska näringslivet. För 13 år sedan bildade vi Hagainitiativet just utifrån denna insikt, och för att driva på för ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. Tillsammans arbetar vi för en samhällsutveckling där den globala uppvärmningen bromsas vid 1,5 grader.
Våra investeringar i klimatomställningen bidrar till stärkt konkurrenskraft och att vi kan ligga i framkant i omställningen. Sverige bör göra sitt yttersta för att överträffa klimatmålen till 2030, och här är framför allt det svenska transportmålet viktigt. EU:s klimatmål med en minskning med 55 procent av klimatutsläppen från 1990 till 2030 bidrar till att jämna ut spelplanen och öka förutsägbarhet för oss i näringslivet.
Klara besked
Det kommer att krävas stora investeringar framöver för att genomföra den gröna omställningen. Det är därför det behövs klara besked om hur klimatpolitiken ska se ut i närtid. Att inte ställa om kommer bidra till att kostnaderna skenar både för näringslivet och samhället. Det är inte rätt väg att gå.
Redan i dag finns beräkningar som visar hur mycket klimatförändringarnas effekter kostar samhället. För varje tiondels grad som den globala uppvärmningen tillåts öka. En aktuell rapport från World Economic Forum beräknar att extremväder, inklusive klimat- och vattenrelaterade händelser, orsakat nästan 1 500 000 miljoner dollar i ekonomiska förluster under det senaste årtiondet. Det är nästan lika mycket som Sveriges BNP under tre år. Och kostnaderna ökar för varje år vi misslyckas att minska utsläppen.
Ge oss tydliga, förutsägbara och långsiktiga styrmedel som bidrar till att minska utsläppen på kort sikt och som därmed bidrar till att stärka konkurrenskraft och säkra jobb
Regeringens kommande handlingsplan för klimatpolitiken är viktig för näringslivets konkurrenskraft och framtida investeringar. Dörren för en ambitiös klimatpolitik har aldrig varit mer vidöppen. I flera år har företag rustat sig för klimatomställningen. Ge oss tydliga, förutsägbara och långsiktiga styrmedel som bidrar till att minska utsläppen på kort sikt och som därmed bidrar till att stärka konkurrenskraft och säkra jobb. Vi vill se en ambitiös klimatpolitik som minskar Sveriges utsläpp i närtid och på längre sikt.
För Hagainitiativet:
Klas Balkow, vd och koncernchef, Axfood
Johan Skoglund, vd och koncernchef, JM
Magnus Heimburg, vd, Preem
Sofie Eliasson Morsink, vd, Coca-Cola European Pacific Partners
Lars Appelqvist, vd, HKScan Sverige
Alexandra Hagen, vd, White Arkitekter
Joachim Knudsen, vd, McDonald´s i Sverige
Anders Fredriksson, vd, Löfbergs
Ylva Wessén, vd, Folksam
Tobias Narvinger, vd, Stena Recycling
Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen