Tyvärr går politikerna i motsatt riktning genom att subventionera flygindustrin. Flera undersökningar visar att svenska folket vill ha en mer effektiv klimatpolitik. I stället för att svara på dessa krav, fortsätter man stödja en sektor som skadar klimatet, i ett försök att skydda tillväxten och flygindustrin. Detta är fel väg att gå, skriver debattörerna.
Tyvärr går politikerna i motsatt riktning genom att subventionera flygindustrin. Flera undersökningar visar att svenska folket vill ha en mer effektiv klimatpolitik. I stället för att svara på dessa krav, fortsätter man stödja en sektor som skadar klimatet, i ett försök att skydda tillväxten och flygindustrin. Detta är fel väg att gå, skriver debattörerna. Bild: Foto:Håkon Mosvold Larsen#

Flygresandet måste minska för att vi ska nå våra klimatmål

Kristdemokraterna Jacobsson och Svensson vill satsa på miljövänligt flyg, men det är inte tillräckligt. Flygbranschens nuvarande färdplan visar att 30 procent av bränslet fortfarande kommer vara fossilt år 2050, fem år efter Sveriges mål om netto noll utsläpp, skriver Rosaline Marbinah och Astrid Nilsson Lewis, Oxfam.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Slutreplik

15/9 Bra att flygskatten slopas – satsa på miljövänligt flyg i stället

11/9 Regeringen väljer flyget framför folket

Som forskare från Chalmers och KTH har påpekat står flygbranschen inför tekniska utmaningar som innebär att omställningen inte kan ske tillräckligt snabbt. Därför behöver vi också antalet flygresor minska.

Positivt nog sker detta i Sverige. Jacobsson och Svensson pekar på Coronapandemins effekter, men minskningen började innan dess. Tågresandet har tagit en större del av resandet, vilket visar att fler väljer bort flyget. Det är en utveckling som bör stödjas.

Tyvärr går politikerna i motsatt riktning genom att subventionera flygindustrin. Flera undersökningar visar att svenska folket vill ha en mer effektiv klimatpolitik. I stället för att svara på dessa krav, fortsätter man stödja en sektor som skadar klimatet, i ett försök att skydda tillväxten och flygindustrin. Detta är fel väg att gå.

ANNONS

Kraftigt subventionerat

Debattörerna hävdar att flyget inte konkurrerar på lika villkor med andra transportslag. Sanningen är att flyget är kraftigt subventionerat och beskattas lägre än andra transportslag. Ingen moms tillämpas exempelvis på internationella flygresor. Enligt en studie från Transport & Environment leder denna skatteklyfta till stora underskott i offentliga intäkter för alla EU-länder. Dessa intäkter behövs för att investera i gröna transportslag som gynnar alla.

Jacobsson och Svensson menar att flygskatten slår hårt mot grupper med lägre inkomster såsom barn till separerade föräldrar, studenter och pensionärer. Men enligt regeringens egna konsekvensanalys är det främst individer med höga inkomster som flyger mest. Flygskatten påverkar alltså mest de med högre inkomster som framförallt bor i storstäder, inte de mest utsatta som behöver andra reformer.

Att subventionera en utsläppsintensiv industri och samtidigt tro att vi ska nå klimatmålen är oacceptabelt

Enligt principen "förorenaren betalar" bör de som orsakar utsläppen, inklusive flygindustrin, också ta ansvar för kostnaderna. Oxfam Sverige förespråkar en progressiv flygskatt, där de som flyger mer också betalar mer. En sådan modell skulle skapa incitament för minskat flygande och vara mer rättvis. Det handlar alltså inte om de som flyger någon gång för att besöka en släkting.

Sverige riskerar att missa sina klimatmål, både nationellt och inom EU. Till och med Sverigedemokraterna medger att den sänkta flygskatten leder till ökade utsläpp. Att subventionera en utsläppsintensiv industri och samtidigt tro att vi ska nå klimatmålen är oacceptabelt.

ANNONS

För att klara våra klimatåtaganden måste antalet flygresor minska och flygindustrin beskattas på ett rättvist sätt. Vi kan inte enbart förlita oss på tekniska lösningar – vi måste också minska flygandet och satsa på hållbara alternativ. Vi har inte råd att vänta.

Rosaline Marbinah, policychef Oxfam Sverige

Astrid Nilsson Lewis, klimatresearcher Oxfam Sverige

ANNONS