Det handlar om att fler ska lära sig mer – inte om att sänka krav

Barn och elever med funktionsnedsättning har rätt till en likvärdig utbildning. Behövs en stege för att nå kunskapens högt hängande frukter så kan det vara precis vad som krävs. Exempelvis är extra lästräning i de allra flesta fall en framgångsrik väg för att bli bättre på att läsa, men när det inte räcker behöver vi stödja på andra sätt. Det handlar inte om att sänka krav. Det handlar om att skapa möjligheter för elever att uppnå målen, skriver Åsa Vikström-Nilsson.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Replik

22/9 Hur kan någon tro att sänkt nivå ska få svaga elever att lära sig mer?

Specialpedagogiska skolmyndighetens uppdrag är att verka för att barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning. För oss är det tydligt att en funktionsnedsättning, exempelvis synnedsättning eller dyslexi, kan innebära behov av att anpassa undervisningen. Professionella i skolan som möter dessa elever kan inte vara experter på alla funktionsnedsättningar. Men vi stöttar dem så att de kan stötta eleverna.

För vissa elever kan extra träning och mer tid med en lärare vara ett bra stöd. Men ibland krävs andra anpassningar. En elev med synnedsättning kan behöva läsa punktskrift, en elev med språkstörning kan behöva extra tydliga instruktioner och en elev med autism kan behöva stöd i sociala situationer. Det handlar inte om att sänka krav eller att elever inte ska anstränga sig. Det handlar om att elever ska kunna ta till sig så mycket kunskap som möjligt, utifrån sina förutsättningar och oavsett om man har en funktionsnedsättning eller inte.

ANNONS

En elev med synnedsättning kan behöva läsa punktskrift, en elev med språkstörning kan behöva extra tydliga instruktioner och en elev med autism kan behöva stöd i sociala situationer

Varje elev ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. Det är ingenting som vi skolmyndigheter hittat på. Skollagen, arbetsmiljölagen, språklagen och diskrimineringslagen är några av de lagar som reglerar skolan. De anger även vilka rättigheter eleverna har och att utbildningen ska ta hänsyn till deras olika behov. FN:s konventioner om barns rättigheter samt rättigheter för personer med funktionsnedsättning ligger till grund för lagarna.

Specialpedagogiska skolmyndigheten stöttar skolhuvudmän, lärare, rektorer och andra professionella i skolan i deras uppdrag att stötta eleverna. Vi inventerar löpande kunskapsläget inom våra områden och uppdaterar vårt stöd. Stödet vi ger ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Ibland är det en utmaning. Vi skulle gärna se mer forskning kopplat till barn och elever med funktionsnedsättning så att vi kan ge ett ännu bättre stöd till professionella i skolan.

Åsa Vikström-Nilsson, verksamhetsområdeschef specialpedagogiskt stöd, Specialpedagogiska skolmyndigheten

ANNONS