Skolor som ligger placerade på gränsen mellan områden med olika typer av bostäder har mycket bättre möjligheter att få en mer blandad elevsammansättning. Några nuvarande exempel är populära Jättestensskolan och Kvibergsskolan. En placering av nya skolor som kan gynna blandade elevgrupper bör därför alltid prioriteras, skriver debattörerna.
Skolor som ligger placerade på gränsen mellan områden med olika typer av bostäder har mycket bättre möjligheter att få en mer blandad elevsammansättning. Några nuvarande exempel är populära Jättestensskolan och Kvibergsskolan. En placering av nya skolor som kan gynna blandade elevgrupper bör därför alltid prioriteras, skriver debattörerna. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Bygg skolor i områden som möjliggör en blandad elevsammansättning

De klyftor som finns mellan skolor i Göteborg måste överbryggas. I dag ser möjligheterna olika ut för elever beroende på var de bor. Miljöpartiet vill säkerställa att alla skolor håller en hög kvalitet och bryta skolsegregationen, skriver Karin Pleijel, Bosse Parbring och Ulf Carlsson, Miljöpartiet.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Med häpnad hörde vi nyligen Axel Darvik (L) i kommunfullmäktigedebatten förneka betydelsen av skolor med blandad elevsammansättning. Han visar därmed sin blindhet för vad som långsiktigt skapar en sammanhållen stad. Den ökade skolsegregation vi bevittnat under de senaste decennierna är olycklig för alla barn i Göteborg. Forskning och praktik visar att en blandad elevsammansättning i klassen är bra för alla, både elever som uppnår höga resultat och elever som inte gör det. Det påskyndar en språkinlärning hos de med annat modersmål än svenska, och ger en bra möjlighet för alla att lära sig mer om och förstå kulturer, språk och vår omvärld.

ANNONS

På gränsen

Men det är svårt att få till blandade skolor i starkt bostadssegregerade områden - vare sig de ligger i Hammarkullen eller i Hovås. Skolor som ligger placerade på gränsen mellan områden med olika typer av bostäder har mycket bättre möjligheter att få en mer blandad elevsammansättning. Några nuvarande exempel är populära Jättestensskolan och Kvibergsskolan. En placering av nya skolor som kan gynna blandade elevgrupper bör därför alltid prioriteras. Ibland ser vi en negativ spiral när skolorna i närområdet väljs bort. Så kallade bortvalsskolor skapas. Att vända spiralen är svårt. Men vi ser att det är fullt möjligt med en medveten och långsiktig politik, där föräldrar alltid ska känna sig trygga med att den nära skolan har hög kvalitet.

På nationell nivå behövs lagändringar så att den marknadsskola som är ute efter vinstmaximering stoppas. Köerna till friskolor behöver också tas bort eftersom de fungerar segregerande. Barn ska kunna välja skola, men skolor ska inte kunna välja barn. Detta är åtgärder som Miljöpartiet driver i riksdagen.

Attraktiva arbetsvillkor

På lokal nivå kan mycket göras för att alla barn ska få möjlighet att nå sin fulla potential. Det är viktigt att stärka rektor, lärare och annan personal på skolor med stora utmaningar. Genom attraktiva arbetsvillkor med stora möjligheter att verkligen få tid att bli expert på sina elever. Göteborg ska säkerställa bra och trygga skolor med hög kvalitet - i hela staden.

ANNONS

Det som kan göras på lokal nivå för att höja kvaliteten är till exempel att:

– Ge mer pengar till de skolor i socioekonomiskt utsatta områden som har störst behov. Miljöpartiet vill ge betydligt mer pengar till skolan än det borgerliga styret.

– Ge legitimerade lärare attraktiva arbetsvillkor, som underlättar för att skapa skolframgång för elever i det sammanhang de lever i.

– Ge rektorer utrymme att vara pedagogiska ledare och uthållighet att stanna kvar på en skola. Skolor som har lyckats vända en nedåtgående spiral leds av rektorer som har en tydlig pedagogisk idé baserad på forskning och beprövad erfarenhet.

– Bygg ut elevhälsan och anställ fler specialpedagoger så att elever och lärare kan få stöd när det finns behov.

– Erbjud fritidshem för alla elever, inte bara till de barn som har föräldrar som arbetar eller studerar.

– Anställ minst en socionom per skola som betalas av socialtjänsten.

– Utveckla samarbetet mellan skola och socialtjänst så att kontakten med föräldrar förbättras. Elever som det går bra för backas ofta upp av engagerade föräldrar.

– Underlätta för skolor att utvecklas till attraktiva profilskolor som kan locka en bred bas av elever från hela staden.

– Involvera föräldrar och civilsamhälle genom att öppna upp skolan före och efter skoltid, gärna i samarbete med bostadsbolag.

ANNONS

Bygg ut elevhälsan och anställ fler specialpedagoger så att elever och lärare kan få stöd när det finns behov

Med dessa åtgärder, och en grundskolenämnd och förvaltning som har fokus på hög kvalitet i undervisningen, tillitsbaserad styrning och likvärdighet, är vi övertygade om att det går att bryta skolsegregationen. Men det krävs också mer resurser. Det borgerliga styrets skolbudget har varit otillräcklig och tvingat skolor till nedskärningar. Miljöpartiet är beredd att satsa de pengar som krävs. Det är vi skyldiga våra barn. En stad utan skolsegregation är en stad som är bra för alla, inte minst för de som är unga i dag och ska växa upp i morgondagens Göteborg.

Karin Pleijel (MP), kommunalråd i opposition

Bosse Parbring (MP), 2:e vice ordförande i grundskolenämnden

Ulf Carlsson (MP), ledamot i kommunfullmäktige

ANNONS