Konsumentverket har de senaste åren granskat hur företag inom flera branscher anger priser. Det har bland annat resulterat i en stämning mot Jollyroom, som säljer barn- och babyartiklar på nätet, och en fällande dom mot möbelföretaget Trademax.
Läs mer: Så undviker du tabbarna i e-handeln på Black Friday
Konsumentverket anser att flera företag vilseleder konsumenterna genom att ange ett högre normalpris. De överstrukna priserna har ibland aldrig använts, eller bara använts ett fåtal dagar. Samtidigt som det nedsatta priset är det egentliga priset för varan, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Läs mer: Så blir du lurad av reapriser
Nu, inför Black Friday, varnas tre företag: Sportamore, Intersport och Ur & Penn, efter att de annonserat rea på ett felaktigt sätt.
Företagen förbjuds använda rea på ett vilseledande vis och får inte påstå att priset är lägre när varorna inte är prissänkta.
– Vi anser att företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha rea och sänkta priser. Det blir också en osund konkurrens som missgynnar företag som sköter sig och följer reglerna, säger processrådet Pär Magnusson vid Konsumentverket.
Om företagen bryter mot förbudet riskerar de att betala böter på flera miljoner kronor. Sportamore och Intersport riskerar böter på två miljoner, Ur & Penn riskerar böter på 1,5 miljoner kronor.