Nya cykelvägar ät efterfrågat av boråsarna. Genrebild.
Nya cykelvägar ät efterfrågat av boråsarna. Genrebild. Bild: Magnus Andersson/TT

Inga nya cykelvägar på flera år – trots folkets påtryckningar

Borås rankas i botten bland storstäder när cyklisterna får säga vad de tycker.
Invånarna vill se nya cykelvägar utanför Borås – men inga nya projekt är på gång på flera år.
Stadens mål är att tolv procent av resorna ska ske på cykel – hur stor andel det är i dag vet de inte.

ANNONS
|

De allra vanligaste förslagen från medborgare så kallade Boråsförslag är att man vill se cykelvägar, oftast utanför det kommunala vägnätet. Bland annat har förslaget ”Cykelbana mellan Fristad och Borgstena” fått över 300 röster, 100 röster krävs för att det utredas av kommunen. I förslaget kan man läsa:

”Just nu känns det som att man cyklar med livet som insats”.

Borås stads nuvarande cykelplan löper fram till 2023. I cykelplanen presenterar Borås stad bland annat sina planer för nya cykelvägar som de vill genomföra under de åren.

”Väldigt många på g”

Färdigbyggda projekt hittills är är en ny cykelväg på Hedvigsborgsgatan.

– Sedan har vi väldigt många som är på g. Antingen att de håller på att byggas nu eller att de håller på att projekteras, säger Karolina Hull, trafikingenjör på Borås stad.

ANNONS

Hon tar bland annat upp en cykelväg på Fjällgatan, från Alingsåsvägen fram till Byttorpssjön samt Fjällgatan till Hästhagsgatan.

– Det ingår även en snutt cykelvägar på Södra torget. När det är klart kommer man kunna cykla hela vägen ner till Södra torget på Åsbogatan, säger hon.

Karolina Hull, trafikingenjör på Borås stad.
Karolina Hull, trafikingenjör på Borås stad. Bild: Borås stad

Totalt är det tolv åtgärder i Borås stads cykelvägnät planerade under 2022 och 2023. Enligt Karolina Hull kommer man troligtvis inte att hinna med alla åtgärder.

– Ett ärligt svar blir nej. Vi kommer inte att hinna med alla, sedan är det här vad vi önskar skulle kunna byggas. Sedan är det så att det är ganska normalt att vissa projekt följer med till nästa cykelplan och då blir de helt enkelt mer prioriterade.

Tagit fram prioriteringslista

När det gäller projekt utanför kommunens vägnät är det antingen enskilda vägar eller statligt vägnät.

– På det enskilda vägnätet är det upp till vägföreningarna att bygga ut vägnätet. Sedan är majoriteten av huvudgatorna i de olika orterna utanför Borås statliga. Där har vi i samråd med vägföreningarna tagit fram en prioriteringslista på olika åtgärder på det statliga vägnätet.

Processen är då att Borås stad skickar in en ansökan med förslag till Västra Götalandsregionen. Förslagen rangordnas sedan med resterande projekt i hela Västra Götaland av regionen och Trafikverket.

ANNONS

– I slutändan är det regionstyrelsen som fattar beslut om vilka som ska byggas ut under en fyraårsperiod. Det är då Trafikverket som planerar, bygger och underhåller den sträckan. Vår roll som kommun är ganska liten, säger Karolina Hull.

Drog tillbaka ansökningar

Vid den senaste prioriteringsrundan drog Borås stad tillbaka alla sina ansökningar. Då Borås beräkningar för kostnaden var mycket lägre än Trafikverkets.

– Trafikverket kom tillbaka med en helt orimlig förhöjd kostnad, säger Karolina Hull.

Inga nya projekt kommer alltså att startas utanför Borås kommunala vägnät före 2025. Men tre projekt är dock pågående hos Trafikverket, en 700 meter cykelväg på Varbergsvägen utanför ridhuset, på Alingsåsvägen mellan Musikvägen och Fjällgatan samt en tunnel under järnvägsspåren vid Stationsparken i Fristad.

Det är ju väldigt många förslag om gång- och cykelvägar utanför Borås stad. Hur hanterar man dem, folk verkar ju skrika efter cykelvägar?

– Vi har en prioriteringslista som tagits fram i samråd med vägföreningarna. Sedan är det så att alla inte kan vara med på den listan. De kommer att vara svåra att bygga i närtid.

Vet inte andelen cykelresor

Borås stad har som mål att andelen resor med cykel ska vara tolv procent år 2040 med ett delmål om nio procent 2030. Den senaste resvaneundersökningen gjordes 2015 och då var andelen tre procent.

ANNONS

Hur stor andelen cykelresor är just nu det vet inte Borås stad.

– Vi jobbar mycket för att det ska göras en till resvaneundersökning så att vi får uppdaterade siffror så att vi vet att vi är på väg mot våra uppsatta mål, säger Karolina Hull.

Nyligen presenterade cykelfrämjandet cyklistvelometern, en nöjdhetsundersökning där landets kommuner jämförs utifrån vad cyklisterna tycker. Borås hamnade då på plats 14 av 16 av kommuner med fler än 100 000 invånare.

Är Borås en bilstad?

– Ja, det skulle jag säga. Jag får ofta till mig att det är backigt eller att det är vädret som stör. Om man provar kanske det inte är så dåligt som man tror, säger Karolina Hull.

– Vi har både Viskan och Kungsleden som på ett sätt delar stan på mitten.

Missa inte det senaste från GP Borås!

Nu kan du få alla våra Boråsnyheter, reportage och krönikor som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Borås. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

LÄS MER:Här är invånarnas förslag som ska tas upp av Borås stad

LÄS MER:De räddar hemlösa katter – vill ha pengar till katthem

LÄS MER:Kommunerna som saknar strategi för minskade utsläpp

LÄS MER:Forskaren: Så får du barmark på gång- och cykelbanorna

ANNONS