Ledningen för Göteborgs filmfestival har olika sätt att mäta publikens engagemang. Ett sätt är via antalet sålda festivalpass, vilket ger ett mått på antal unika besökare (givet att varje besökare går på ett antal filmer per person).
I år uppgår antalet unika besökare till 35 500 att jämföra med fjolårets knappt 30 000 besökare. Antalet besök på filmerna uppmättes samtidigt till 132 000.
"En avsevärd ökning"
– Vi är jätteglada! Det är en avsevärd ökning. Även om det kanske inte är rekord över tid, så är det i alla fall ett tecken på att festivalen fortsätter att vara publik och ett brett arrangemang, säger Andreas Degerhammar, filmfestivalens kommunikationschef.
Det såg ut att vara en stor tillströmning av äldre cineaster i år?
– Ja, och de är fantastiska! Vi har en stor publik i övre medelåldern, och en annan liten publiktopp i åldern 25 till 30 år. Sedan försvinner folk från festivalen under småbarnsåren.
Vad kan ha bidragit till att den här festivalen var populärare än fjolårets?
– Just Apokalyps-temat var väldigt populärt. Det kom stor publik både till filmerna och de seminarium vi anordnade i anslutning till dem. Det är inte alltid de teman vi haft på festivalen har blivit så uppenbart uppskattade som just det här.