Efter att det under drygt tre timmar skett fyra olyckor på Åkareplatsen kom ett mejl till GP:s redaktion från trafikledaren Paul Spartalis. Som trafikledare på Keolis var det hans uppgift att ställa sig mitt i smeten under rusningstrafik för att hjälpa till med framkomligheten för bussar.
"Det är fara för människor och arbetsmiljön för våra chaufförer är ohållbar med den stress det skapar", skrev han.
– Den brister i funktion men det är också frustrerande för oss som jobbar där. Man känner sig maktlös.
LÄS MER:Trafiksituationen ett arbetsmiljöproblem för förarna
Det beror bland annat på att han, som är utsänd från ett bussbolag, bara har mandat att dirigera bussarna.
Paul berättar om taxichaufförer och cyklister som skrikit okvädningsord åt honom. Han har också bevittnat flera olyckor.
I dag har han valt att hantera trafiken inifrån kontoret i stället.
– Man har skapat ett behov av att någon står där för att övriga system inte fungerar, säger han.
Ett ord: katastrof
Anakin Ljung är busschaufför och ordförande för Kommunal GS Buss. Han skräder inte orden när Åkareplatsen kommer på tal.
– Det finns bara ett ord: katastrof.
LÄS MER:Extremt rörig förmiddag i kollektivtrafiken
Anakin Ljung var den första busschauffören som passerade när trafikplatsen var nybyggd och tänkte redan då att området skulle skapa problem. Dels på grund av rondellens storlek, dels på grund av antalet bussar som passerar.
– Men jag kunde aldrig drömma om att det skulle bli så illa, säger Anakin Ljung.
Enligt honom är Åkareplatsen en stor källa till stress, ett ständigt samtalsämne bland chaufförerna och värre än någon annan trafikplats i staden.
– Det finns inte en enda som går att jämföra. Det hade behövts andra lösningar, detta är så korkat att jag hittar inga ord.
Att det sker olyckor på Åkareplatsen är inget som förvånar honom.
– Röran som uppstår där är svår att hantera, man skulle behöva 1 000 ögon, säger Anakin Ljung.
– Jag har förståelse för att staden växer och att gator behöver byggas om, det är en naturlig utveckling. Men jag förstår inte varför vi som har gator och vägar som arbetsplats inte är mer involverade i processen.
LÄS MER:Trafikkaos vid Åkareplatsen
Stor skillnad
Spårvagnsföraren Giovanni Pietrafesa, även han fackordförande men för GS Spårvagn, håller med om att Åkareplatsen är jobbig – men inte värre än många andra platser i staden.
Han har arbetat som förare sedan 1981 och menar att problemen eskalerat.
– Det är jättestor skillnad. Trafiken flyter inte längre, det är för mycket stopp överallt, säger han och pekar på allén efter Järntorget in mot stan som exempel.
– Många gånger får man stanna vid varenda trafikljus.
Resultatet blir en stressigare arbetsmiljö med färre pauser, och en ökad risk för att man tänjer på reglerna och kör för fort. Giovanni Pietrafesa hade gärna sett att tidtabellerna försvann från centrala staden och att förarna fick mer tid för återhämtning vid ändhållplatserna.
Vad kan vi passagerare göra?
– En enkel sak: använd olika dörrar. Det tar tid när alla går på och av genom samma.
LÄS MER:Så vill Trafikkontoret lösa problemen vid Åkareplatsen